http://emepe.khpi.edu.ua/issue/feedВісник Національного технічного університету «ХПІ».Серія: Електричні машини та електромеханічне перетворення енергії2020-12-11T14:39:32+02:00Мілих Володимир Івановичmvikemkpi@gmail.comOpen Journal SystemsВидання присвячене освітленню досягнень в електромеханіці, електричних машинах, трансформаторах, електромеханічних перетворювачах енергії. Публікуються статті, що стосуються досліджень з електромеханіки, класичних та спеціальних електричних машин і трансформаторів. Для науковців, викладачів вищої школи, аспірантів, студентів і фахівців в галузі електромеханіки.<p>Державне видання</p><p>Свідоцтво Держкомітету з інформаційної політики України</p><p>КВ № 5256 від 2 липня 2001 року.</p><p>Мова статей – українська, російська, англійська.</p><p><strong><em>Вісник Національного технічного університету «ХПІ». Серія: Електричні машини та електромеханічне перетворення енергії </em></strong>внесено до «Переліку наукових фахових видань України, в яких можуть публікуватися результати дисертаційних робіт на здобуття наукових ступенів доктора і кандидата наук», затвердженого Наказом МОН України № 1328 від 21.12.2015 р. «Про затвердження рішень Атестаційної колегії Міністерства щодо діяльності спеціалізованих вчених рад від 15 грудня 2015 року».</p><p><strong>Вісник Національного технічного університету «ХПІ». Серія: Електричні машині та електромеханічне перетворення енергії </strong>включений до зовнішніх інформаційних систем, у тому числі в наукометричних базах <strong> <a href="https://elibrary.ru/title_about.asp?id=61891">Российский Индекс Научного Цитирования – РИНЦ</a>, <strong> <a href="https://scholar.google.com.ua/citations?hl=ru&user=AaRwF5UAAAAJ&view_op=list_works&sortby=pubdate">Google Schola</a>r і включений у довідник періодичних видань бази данних <a href="http://ulrichsweb.serialssolutions.com/login">Ulrich’s Periodicals Directory (New Jersey, USA)</a>, внесено до<a href="http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?Z21ID=&I21DBN=UJRN&P21DBN=UJRN&S21STN=1&S21REF=10&S21FMT=juu_all&C21COM=S&S21CNR=20&S21P01=0&S21P02=0&S21P03=PREF=&S21COLORTERMS=0&S21STR=vcemepe"> електронного архіву наукових періодичних видань України у бібліотеці імені В.І. Вернадського</a> та до <a href="http://www.ipri.kiev.ua/index.php?id=58"> Українського реферативного журнала “Джерело” (позиція 152)</a></strong></strong></p>http://emepe.khpi.edu.ua/article/view/197312Експериментальне дослідження фізичної моделі трифазного індуктора магнітного поля в робочому режимі при обробці сипучого матеріалу2020-02-28T13:41:31+02:00Володимир Іванович Мілихmvikemkpi@gmail.comЛариса Василівна Шилковаlarisa_lv@ukr.netПредставлена фізична модель трифазного індуктора магнітного поля з циліндричною робочою камерою для проведення його експериментального дослідження в робочому режимі. Надано кадр з відзнятого відео, який підтверджує, що феромагнітні елементи певної форми в робочому режимі орієнтуються за силовими лініями магнітного поля при його обертанні. Показано залежності електричних величин індуктора у усталеному робочому режимі залежно від об’ємного коефіцієнта заповнення камери феромагнітними елементами. Надано фотографії сипучого матеріалу до та після його обробки в індукторі. Запропоновано практичні рекомендації, які можуть бути враховані при проведенні подальших уточнюючих експериментальних досліджень.Авторське право (c) 2021 Володимир Іванович Мілих, Лариса Василівна Шилковаhttp://emepe.khpi.edu.ua/article/view/197315Вплив форми імпульсу збудження на силові та швидкісні показники лінійних ударних електромеханічних перетворювачів індукційного та електродинамічного типів2020-02-28T13:53:00+02:00Володимир Федорович Болюхvfbolyukh@gmail.comІгор Сергійович Щукінtech@tetra.kharkiv.comНа основі математичної моделі, що враховує взаємозалежні електричні, магнітні, механічні та теплові процеси, досліджено вплив коливально-загасаючого, однонапівперіодного і аперіодичного імпульсів збудження на показники лінійних ударних електромеханічних перетворювачів (ЛУЕП) індукційного і електродинамічного типів в режимах неробочого ходу, навантаження і гальмування. Показано, що найбільш високі швидкісні показники виникають в режимі неробочого ходу, коли обмотка якоря розганяється без виконавчого елемента, а найбільш високі силові показники - в режимі гальмування, при якому якір нерухомий. Встановлено, що найбільшу швидкість (18,95 м/с) забезпечує ЛУЕП електродинамічного типу при збудженні однонапівперіодним і коливально-загасаючим імпульсами в режимі неробочого ходу. Найбільший ККД (29,2%) має ЛУЕП електродинамічного типу при збудженні однонапівперіодним імпульсом в режимі неробочого ходу. Найбільшу величину імпульсу електродинамічних зусиль (19,2 Н∙с) розвиває ЛУЕП індукційного типу в режимі гальмування. Найбільше перевищення температури обмотки індуктора (1,7 К) відбувається в ЛУЕП індукційного типу в режимі неробочого ходу, а найбільше перевищення температури обмотки якоря (0,7 К) – в ЛУЕП електродинамічного типу в режимі гальмуванняАвторське право (c) 2021 Володимир Федорович Болюх, Ігор Сергійович Щукінhttp://emepe.khpi.edu.ua/article/view/197317Залежність показників трифазних трансформаторів і реакторів від заповнення сталлю кругових і восьмигранних контурів стрижнів планарних шихтованих магнітопроводів2020-02-28T14:04:03+02:00Олександр Миколайович Цигановpotomkinske@gmail.comРозглянуті конструктивно-технологічні особливості варіантів планарних електромагнітних систем трифазних трансформаторів і реакторів з круговими і восьмигранними утворюючими контурами обмоткових котушок та стрижнів шихтованих магнітопроводів. Восьмигранна конфігурація забезпечує більш суттєве або повне (в стиковому та комбінованому варіантах) заповнення електротехнічною сталлю утворюючих контурів стрижнів, а також підвищення електродинамічної стійкості обмоток. На основі метода інваріантних цільових функцій з безрозмірними оптимізаційними складовими і універсальними відносними керованими змінними розроблені математичні моделі масовартісних і енергетичного показників вказаних варіантів електромагнітних систем. Такі моделі надають можливість узагальненого структурнопараметричного синтезу та визначення характеристик індукційних статичних пристроїв. Отримані відносні числові значення показників технічного рівняння на основі яких показані можливості удосконалення трансформаторів і реакторів при заміні традиційних кругових утворюючих контурів на восьмигранні та при плоских внутрішніх поверхнях ярем.Авторське право (c) 2021 Олександр Миколайович Цигановhttp://emepe.khpi.edu.ua/article/view/197320Вплив скінченної швидкості проникнення поля в осердя на лінійність функції передачі імпульсних трансформаторів2020-02-28T14:13:14+02:00Володимир Терентійович Чемерисvchemer@ukr.netІрина Олексіївна Бородійmiko2010@ukr.netРозглянуто проникнення поля в дрібно-шихтоване магнітне осердя імпульсного трансформатора або індуктора прискорювача електронних пучків. При числовому моделюванні цього процесу вважається, що спосіб збудження поля є типовим для таких трансформаторів, тобто здійснюється завдяки тому, що на первинну обмотку подаються прямокутні імпульси напруги, а струм намагнічування має форму трикутних імпульсів. Показано, що на початковій стадії збудження поля магнітний потік концентрується в зонах, розташованих поблизу границь поперечного перерізу осердя, що має наслідком порушення лінійності зростання магнітного потоку в часі. Для покращення лінійності функції передачі імпульсних трансформаторів запропоновано метод корекції форми імпульсів струму намагнічування.Авторське право (c) 2021 Володимир Терентійович Чемерис, Ірина Олексіївна Бородійhttp://emepe.khpi.edu.ua/article/view/197323Підвищення ефективності та надійності комбінованих суднових пропульсивних установок2020-12-11T14:39:32+02:00Сергій Федорович Самоновsamonovsf@gmail.comОлександр Миколайович Ракlion15ua@rambler.ruОксана Володимирівна Глазєваo.glazeva@gmail.com<p>Розглянуті шляхи підвищення ефективності використання енергії і зниження впливу на навколишнє середовище суднових дизельних пропульсивних установок на прикладі судна для транспортування контейнерів. Розроблений варіант модернізації пропульсивної установки, що забезпечує можливість збереження руху судна в особливих ситуаціях зі зменшеною потужністю за рахунок суднової електроенергетичної системи і валогенератора/двигуна. Проаналізовані переваги електроприводу гребного гвинта в складі синхронної машини і перетворювача частоти, що живляться від суднової електричної мережі, в порівнянні з головним дизельним двигуном, який працює з малою потужністю. Наведено оцінку ефективності використання електроприводу гребного гвинта за рахунок економії палива.</p>Авторське право (c) 2021 Сергій Федорович Самонов, Олександр Миколайович Рак, Оксана Володимирівна Глазєваhttp://emepe.khpi.edu.ua/article/view/197337Модельно-орієнтована система підтримки приняття рішень для підвищення безаварійності суднової електроенергетичной установки2020-02-28T14:49:25+02:00Леонід Вікторович Вишневськийleovikvish@gmail.comІгор Євгенович Войтецькийivoytetsky@rambler.ruТаїсія Олександрівна Войтецькаbela_donna@mail.ruПропонується модельно-орієнтована система підтримки прийняття рішень для підвищення безаварійності суднової електроенергетичної установки. Дана система складається з моделюючого блоку і блоку оцінки результатів моделювання. Розроблена система може бути реалізована в складі систем управління, як на базі програмованих логічних контролерів, так і на базі окремого програмованого логічного контролера. Наведено математичну модель суднової електроенергетичної установки. Розглянуті використовувані критерії оцінки результатів моделювання і можливі наслідки. Розроблено комп'ютерну програму для реалізації даної системи. Наведені результати моделювання різних аварійних ситуацій. Розглянуті можливості використання даної системи для навчання.Авторське право (c) 2021 Леонід Вікторович Вишневський, Ігор Євгенович Войтецький, Таїсія Олександрівна Войтецькаhttp://emepe.khpi.edu.ua/article/view/197340Ферорезонансні режими роботи синхронних машин2020-02-28T14:58:08+02:00Леонід Адамович Білийleonid_bilyi@ukr.netОлег Степанович Поліщукopolishchuk71@gmail.comСвітлана Петрівна Лісевичlisevichsv@gmail.comАндрій Олегович Поліщукandrepol215@gmail.comІлюструються широкі можливості знаходження усіх стійких і нестійких ферорезонансних режимів роботи і визначення границь зони самозбудження синхронних генераторів на основі моделі чутливості змінних стану до початкових умов. Апробація методу проведено на прикладі синхронного генератора, диференціальні рівняння якого мають нормальну форму Коші і який працює у режимі двофазного вмикання на ємність при обриві третьої фази.Авторське право (c) 2021 Леонід Адамович Білий, Олег Степанович Поліщук, Світлана Петрівна Лісевич, Андрій Олегович Поліщукhttp://emepe.khpi.edu.ua/article/view/197341Вплив законів управління частотнорегульованими гребними електродвигунами на маневрені характеристики електроходів2020-02-28T15:08:52+02:00Павло Сергійович Черніковchernikov@onmu.odessa.uaВолодимир Олексійович Яровенкоyarovenko@3g.uaОлен Ігорівна Зарицькаzarickayalena74@mail.ruРозглянуто електроходи з єдиною судовою електроенергетичною системою. Проаналізовано вплив законів управління частотно- регульованими гребними електродвигунами на маневрені характеристики електроходів. В якості критеріїв обрані показники, що характеризують маневрені характеристики електроходів, якість перехідних процесів в гребної електроенергетичної установки і параметри електроенергії суднової мережі. На прикладі реального електроходу розраховані маневрені режими, кількісно оцінені основні показники якості їх виконання і за результатами порівняльного аналізу зроблені висновки на користь поліноміального з оптимізованими коефіцієнтами закону управлінняАвторське право (c) 2021 Павло Сергійович Черніков, Володимир Олексійович Яровенко, Олен Ігорівна Зарицькаhttp://emepe.khpi.edu.ua/article/view/197343Оцінка енергетичної ефективності систем рекуперації енергії механічних коливань транспортних засобів2020-02-28T15:20:20+02:00Юрій Миколайович Васьковскийvun157@gmail.comМихайло Валерійович Подаpoda.mv@gmail.comРобота відноситься до проблеми енергозбереження та розширення функціональних можливостей сучасних транспортних засобів. Останнім часом провідними автомобілебудівними фірмами розробляються системи рекуперації енергії механічних коливань транспортних засобів, які виникають під час їх руху в складних дорожніх умовах. В статті проводиться загальна оцінка енергетичної ефективності функціонування запропонованих систем рекуперації енергії, яка ґрунтується на результатах їх математичного моделювання. За результатами проведеного аналізу визначено рівень потужності привідного двигуна, яка марно втрачається при русі транспортного засобу в складних дорожніх умовах та знайдено відсоток енергії, яка може бути повернута в акумуляторну батарею за допомогою запропонованої системи рекуперації. Незважаючи на невеликий відсоток цієї енергії час зарядження акумуляторної батареї на борту транспортного засобу, а також простота і невелика вартість системи рекуперації є прийнятними для обґрунтування доцільності їх впровадження. Оптимальною сферою їх використання є важкі транспортні засоби.Авторське право (c) 2021 Юрій Миколайович Васьковский, Михайло Валерійович Подаhttp://emepe.khpi.edu.ua/article/view/197345Метод діагностування дефектів у розвитку в міжполюсних перемичках при експлуатації синхронних двигунів2020-02-28T15:32:31+02:00Евген Вячеславович Мглинецьe.v.mglinets@metinvestholding.comМаксим Юрійович Мандровськийmaksim.mandrovskiy@metinvestholding.comМикола Федорович Чекарамітnikolay.chekaramit@metinvestholding.comОлена Юріївна Юр'єваele6780@gmail.comПодано принципи виявлення пошкоджень синхронних двигунів в процесі експлуатації. З’ясовано доцільність виявлення дефектів у розвитку під час технічного обслуговування синхронних двигунів. Виявлено та обґрунтовано причини виходу з ладу синхронних двигунів прокатного стану. При належній експлуатації найслабшим місцем є міжполюсна перемичка, яка з’єднує котушки полюсів в обмотку збудження. Обґрунтовано вплив перехідного опору місця з’єднання міжполюсних перемичок на тепловий стан ротора в цілому. Розроблено метод тестрежиму для діагностування дефектів у розвитку в міжполюсних перемичках за допомогою тепловізійного контролю. Проведено апробацію запропонованого методу на синхронних двигунах прокатного цеху. Достовірність методу підтверджено вимірюванням перехідного опору у місці з’єднання та капілярним методом. Створено рекомендації щодо застосування методу тест-режиму при експлуатації синхронних двигунів в умовах безперервного виробництва.Авторське право (c) 2021 Евген Вячеславович Мглинець, Максим Юрійович Мандровський, Микола Федорович Чекараміт, Олена Юріївна Юр'єваhttp://emepe.khpi.edu.ua/article/view/197359Принципи структуроутворення просторово адаптивних електромеханічних систем зі змінною структурою і геометрією активної зони2020-02-28T16:54:09+02:00Василь Федорович Шинкаренкоsvf1102@gmail.comВікторія Володимирівна Котляроваsharik_2004@ukr.netПавло Олексійович Красовськийkrasovskyipav@gmail.comНазар Андрійович Місанgraf7230@gmail.comАналізується характерна тенденція у розвитку сучасної техніки, яка пов’язана зі створенням складних просторових систем, наділених можливістю адаптувати просторову геометрію виконавчого органу у відповідністю зі зміною факторів зовнішнього впливу. Визначено принципи генетичного структуроутворення просторово розподілених модульних електромеханічних систем з адаптивною геометрією активної зони. Визначено макрогенетичні програми генетично допустимих базових Видів електромеханічних структур зі змінною орієнтацією і геометрією активних частин. Показано домінуючу роль операторів реплікації, мутації і структурної ізомерії в задачах синтезу просторово адаптованих систем модульного типу. Вперше досліджено механізми міжродових мутацій, які визначають принципи структуроутворення об’єктів «еластичної електромеханіки», функціонування яких супроводжується зміною геометрії активної поверхні. Встановлено наявність стійкого детермінованого зв’язку електромагнітних хромосом генетичної програми і ізомерними композиціями зі схемою розміщення індукторних модулів і видом просторового руху технологічного виробу. Достовірність генетичних програм і результатів синтезу підтверджено на прикладі проектного синтезу конкурентоспроможної модульної електромеханічної системи з адаптивною просторовою структурою, у складі роботизованого технологічного маніпулятора, призначеного для оперування сталевими трубами і листовим прокатом. Результати досліджень становлять системну основу для постановки задач інноваційного синтезу нових структурних різновидів електромеханічних систем з просторово адаптивною модульною структурою активних частин.Авторське право (c) 2021 Василь Федорович Шинкаренко, Вікторія Володимирівна Котлярова, Павло Олексійович Красовський, Назар Андрійович Місанhttp://emepe.khpi.edu.ua/article/view/197366Оцінка ефективності електромагнітних екранів для компенсації потоків пазового розсіювання в імпульсному електромашинному генераторі2020-02-28T17:07:13+02:00Володимир Терентійович Чемерисvchemer61@gmail.comІрина Олексіївна Бородійmiko2010@ukr.netРозглянуто чотири можливих конфігурації електромагнітних екранів для компенсації потоків пазового розсіювання в електромашинному імпульсному генераторі з компресією магнітного потоку. Підкреслюється доцільність зменшення індуктивності пазового розсіювання як засобу збільшення коефіцієнту підсилення магнітної енергії в процесі компресії потоку. Ефективність кожної з конфігурацій екранів оцінюється за величиною зменшення індуктивності пазового розсіювання. Для цього методом скінченних елементів з використанням професійної версії програми QuickField v.6.1 вирішується задача про розподіл імпульсного поля в зубцовій зоні генератора. Було створено також фізичну модель зубцової зони, в пазах якої активний провідник був розподілений на 9 паралельних секцій по висоті пазу. При живлення котушок від джерела змінного струму з частотою 400 Гц проведені вимірювання розподілу струму між секціями активного провідника як за відсутності електромагнітних екранів, так і при їх наявності. Показано, що екранування потоків пазового розсіювання суттєво поліпшує однорідність розподілу струму між секціями активного провідника.Авторське право (c) 2021 Володимир Терентійович Чемерис, Ірина Олексіївна Бородійhttp://emepe.khpi.edu.ua/article/view/197367Еталонна модель адаптивної системи керування лінійним двигуном2020-02-28T17:16:25+02:00Микола Миколайович Заблодськийzablodskiynn@gmail.comСтаніслав Ігорович Ковальчукstas_kovalchuk@outlook.comПодано результати математичного моделювання лінійного двигуна на основі чисельних методів, що визначають електромеханічні характеристики двигуна. Знайдено закономірності виникнення гальмівних зусиль при збільшені швидкості руху та розроблено ефективну модель системи адаптивного керування для усунення параметрів невизначеності, пов’язаних з інерційним навантаженням, силою тертя та опором. Досягнуто високої точності та швидкості моделі адаптивного керування лінійним двигуном.Авторське право (c) 2021 Микола Миколайович Заблодський, Станіслав Ігорович Ковальчукhttp://emepe.khpi.edu.ua/article/view/197368Електрична машина з двостороннім статором, осевим магнітним потоком, постійними магнітами та багатошаровими друкованими обмотками2020-02-28T17:28:25+02:00Віктор Володимирович Гребеніковelm1153@gmail.comРостислав Віталійович Гамаліяrgamaleya@gmail.comВолодимир Сергійович Попковpopkov2018@ukr.netОлександр Миколайович Соколовськийa.sokolovskyy.72@gmail.comМикола Володимирович Богаєнкоa.sokolovskyy.72@gmail.comЗастосування друкованих обмоток в електричних машинах з постійними магнітами і осьовим магнітним потоком дозволяє зменшити їх осьовий розмір і суттєво збільшити щільність струму в обмотках через малу товщину і відповідно велику ширину провідників друкованих обмоток і як наслідок кращого їх охолодження. Виготовлено дослідний зразок електричної машини з двостороннім статором, багатошаровими друкованими обмотками і постійними магнітами циліндричної форми. Визначені залежності напруги і потужності в генераторному режимі при підключенні обмоток через діодний міст до навантаження. Розрахункова модель генератора адекватно описує фізичну модель. Розбіжність між розрахунковими і експериментальними значеннями не перевищує ε = 4%. Розрахунок характеристик досліджуваних генераторів виконувався в пакетах програм Simcenter MagNet і Simcenter MotorSolve.Авторське право (c) 2021 Віктор Володимирович Гребеніков, Ростислав Віталійович Гамалія, Володимир Сергійович Попков, Олександр Миколайович Соколовський, Микола Володимирович Богаєнкоhttp://emepe.khpi.edu.ua/article/view/197369Порівняльний аналіз електромагнітних параметрів та силових взаємодій в крупному турбогенераторі в режимі несиметричного навантаження2020-02-28T17:37:54+02:00Володимир Іванович Мілихmvikemkpi@gmail.comСвітлана Афанасіївна Ревуженкоsveta.revuzhenko@gmail.comНа основі багатопозиційних чисельних розрахунків обертового магнітного поля в програмі FEMM виконано дослідження електромагнітних параметрів та силових процесів в турбогенераторі потужністю 325 МВт при несиметричному навантаженні в рамках його стандартних обмежень. Проводиться аналіз часових функцій магнітного потокозчеплення та відповідних ЕРС обмотки ротора та фазних обмоток статора, розглядаються силові процеси в феромагнітному осерді статора турбогенератора, а саме силові дії на зубці та на осердя в цілому, досліджуються пульсації електромагнітного моменту та часові функції його змінної складової. Для більш детальної ілюстрації результатів, аналогічні розрахунки проводяться і для симетричного навантаження турбогенератора.Авторське право (c) 2021 Володимир Іванович Мілих, Світлана Афанасіївна Ревуженкоhttp://emepe.khpi.edu.ua/article/view/197371Дослідження стартерного режиму вентильно-індукторного стартер-генератора2020-02-28T17:48:42+02:00Леонід Іванович Мазуренкоmlins@ied.org.uaМаксим Олегович Шихненкоs.maxim@email.uaОлександр Васильович Джураmlins@ied.org.uaОлександр Анатолійович Біликmlins@ied.org.uaЗа допомогою раніше розробленої математичної моделі проведено дослідження процесів вентильно-індукторного стартер-генератора в стартерному режимі при живленні від акумуляторної батареї. Виконано розрахунки процесів пуску стартер-генератора при зміні моменту інерції, ємності конденсатора вентильного перетворювача, опору акумуляторної батареї та визначено їх вплив на тривалість та енергоефективність пускових процесів при відсутності обмеження фазного струму. Зроблено висновок про необхідність розробки нових принципів формування процесів стартерних режимів вентильно-індукторного стартер-генератора для забезпечення заданих тривалості пуску, фазних струмів та мінімальної спожитої енергії АБ.Авторське право (c) 2021 Леонід Іванович Мазуренко, Максим Олегович Шихненко, Олександр Васильович Джура, Олександр Анатолійович Біликhttp://emepe.khpi.edu.ua/article/view/197373Аналіз магнітного кола в генераторі з поперечним магнітним потоком в режимі неробочого ходу2020-02-28T18:04:51+02:00Андрій Володимирович Єгоровyehorov.andrii@gmail.comАндрій Михайлович Маслєнніковx-maslennikov@yandex.uaОлексій Олександрович Дунєвduniev.khpi@gmail.comРуслан Вячеславович Бредунruslanbredun007@gmail.comПредставлено еквівалентну схему заміщення магнітної системи генератора з поперечним магнітним потоком, який характеризується дисковою конструкцією ротора та збудженням від постійних магнітів, для режиму неробочого ходу. На прикладі ГПП-32-180 подано принцип її рішення з використанням робочої діаграми постійного магніту. Отримана залежність довжини постійного магніту від його намагнічувальної сили на обох радіусах ротора. Дане співвідношення дозволяє правильно вибрати розміри стандартизованих постійних магнітів для збудження генератора. Проведено розрахунок магнітного поля методом скінчених елементів на одному полюсному кроці для підтвердження доцільності методу.Авторське право (c) 2021 Андрій Володимирович Єгоров, Андрій Михайлович Маслєнніков, Олексій Олександрович Дунєв, Руслан Вячеславович Бредунhttp://emepe.khpi.edu.ua/article/view/197374Експериментальне порівняння методів ідентифікації моменту інерції якоря двигуна постійного струму2020-02-28T18:14:37+02:00Віктор Петрович Шайдаviktor-shayda@ukr.netОлена Юріївна Юр'єваele6780@gmail.comЗнання величини моменту інерції якоря двигуна необхідно для ефективного управління електроприводом. Зазвичай цю величину споживач отримує з заводського каталогу або габаритного кресленика. Зазвичай використовують спрощені способи визначення момента інерції, які дають значну похибку. Тому застосовують експериментальні методи, що дають більш наближені до дійсності результати. Виконано експериментальну оцінку точності визначення (ідентифікації) моменту інерції якоря двигуна постійного струму типу 4ПНЖ200М методами спадного вантажу і вільного вибігу. Дослідження виконувалося на випробувальній станції підприємства виробника вказаного двигуна. Встановлено відмінність результатів експериментального розрахунку від каталожних даних двигуна постійного струму, що вказує на некоректність довідкової інформації. Отримані результати не дають остаточно визначити, який з методів найкраще, виходячи з критерію точності. Це спонукає до подальшого проведення досліджень проблеми ідентифікації параметрів двигуна постійного струму. Незважаючи на те, що експериментальні методи вільного вибігу і спадного вантажу широко відомі, тонкощі їх використання будуть цікаві як дослідникам так і виробникам двигунів постійного струму. Величина моменту інерції якоря двигуна постійного струму може також використовуватися для оцінки динамічності двигунів однакової потужності, але різних виробників.Авторське право (c) 2021 Віктор Петрович Шайда, Олена Юріївна Юр'єва