Вісник Національного технічного університету «ХПІ».Серія: Електричні машини та електромеханічне перетворення енергії http://emepe.khpi.edu.ua/ Видання присвячене освітленню досягнень в електромеханіці, електричних машинах, трансформаторах, електромеханічних перетворювачах енергії. Публікуються статті, що стосуються досліджень з електромеханіки, класичних та спеціальних електричних машин і трансформаторів. Для науковців, викладачів вищої школи, аспірантів, студентів і фахівців в галузі електромеханіки.<p>Державне видання</p><p>Свідоцтво Держкомітету з інформаційної політики України</p><p>КВ № 5256 від 2 липня 2001 року.</p><p>Мова статей – українська, російська, англійська.</p><p><strong><em>Вісник Національного технічного університету «ХПІ». Серія: Електричні машини та електромеханічне перетворення енергії </em></strong>внесено до «Переліку наукових фахових видань України, в яких можуть публікуватися результати дисертаційних робіт на здобуття наукових ступенів доктора і кандидата наук», затвердженого Наказом МОН України № 1328 від 21.12.2015 р. «Про затвердження рішень Атестаційної колегії Міністерства щодо діяльності спеціалізованих вчених рад від 15 грудня 2015 року».</p><p><strong>Вісник Національного технічного університету «ХПІ». Серія: Електричні машині та електромеханічне перетворення енергії </strong>включений до зовнішніх інформаційних систем, у тому числі в наукометричних базах <strong> <a href="https://elibrary.ru/title_about.asp?id=61891">Российский Индекс Научного Цитирования – РИНЦ</a>, <strong> <a href="https://scholar.google.com.ua/citations?hl=ru&amp;user=AaRwF5UAAAAJ&amp;view_op=list_works&amp;sortby=pubdate">Google Schola</a>r і включений у довідник періодичних видань бази данних <a href="http://ulrichsweb.serialssolutions.com/login">Ulrich’s Periodicals Directory (New Jersey, USA)</a>, внесено до<a href="http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?Z21ID=&amp;I21DBN=UJRN&amp;P21DBN=UJRN&amp;S21STN=1&amp;S21REF=10&amp;S21FMT=juu_all&amp;C21COM=S&amp;S21CNR=20&amp;S21P01=0&amp;S21P02=0&amp;S21P03=PREF=&amp;S21COLORTERMS=0&amp;S21STR=vcemepe"> електронного архіву наукових періодичних видань України у бібліотеці імені В.І. Вернадського</a> та до <a href="http://www.ipri.kiev.ua/index.php?id=58"> Українського реферативного журнала “Джерело” (позиція 152)</a></strong></strong></p> uk-UA mvikemkpi@gmail.com (Мілих Володимир Іванович) elmaepe.visn.khpi@gmail.com (Юр'єва Олена Юріівна) Fri, 28 Feb 2020 13:25:52 +0200 OJS 3.2.1.2 http://blogs.law.harvard.edu/tech/rss 60 Експериментальне дослідження фізичної моделі трифазного індуктора магнітного поля в робочому режимі при обробці сипучого матеріалу http://emepe.khpi.edu.ua/article/view/197312 Представлена фізична модель трифазного індуктора магнітного поля з циліндричною робочою камерою для проведення його експериментального дослідження в робочому режимі. Надано кадр з відзнятого відео, який підтверджує, що феромагнітні елементи певної форми в робочому режимі орієнтуються за силовими лініями магнітного поля при його обертанні. Показано залежності електричних величин індуктора у усталеному робочому режимі залежно від об’ємного коефіцієнта заповнення камери феромагнітними елементами. Надано фотографії сипучого матеріалу до та після його обробки в індукторі. Запропоновано практичні рекомендації, які можуть бути враховані при проведенні подальших уточнюючих експериментальних досліджень. Володимир Іванович Мілих, Лариса Василівна Шилкова Авторське право (c) 2021 Володимир Іванович Мілих, Лариса Василівна Шилкова http://emepe.khpi.edu.ua/article/view/197312 Вплив форми імпульсу збудження на силові та швидкісні показники лінійних ударних електромеханічних перетворювачів індукційного та електродинамічного типів http://emepe.khpi.edu.ua/article/view/197315 На основі математичної моделі, що враховує взаємозалежні електричні, магнітні, механічні та теплові процеси, досліджено вплив коливально-загасаючого, однонапівперіодного і аперіодичного імпульсів збудження на показники лінійних ударних електромеханічних перетворювачів (ЛУЕП) індукційного і електродинамічного типів в режимах неробочого ходу, навантаження і гальмування. Показано, що найбільш високі швидкісні показники виникають в режимі неробочого ходу, коли обмотка якоря розганяється без виконавчого елемента, а найбільш високі силові показники - в режимі гальмування, при якому якір нерухомий. Встановлено, що найбільшу швидкість (18,95 м/с) забезпечує ЛУЕП електродинамічного типу при збудженні однонапівперіодним і коливально-загасаючим імпульсами в режимі неробочого ходу. Найбільший ККД (29,2%) має ЛУЕП електродинамічного типу при збудженні однонапівперіодним імпульсом в режимі неробочого ходу. Найбільшу величину імпульсу електродинамічних зусиль (19,2 Н∙с) розвиває ЛУЕП індукційного типу в режимі гальмування. Найбільше перевищення температури обмотки індуктора (1,7 К) відбувається в ЛУЕП індукційного типу в режимі неробочого ходу, а найбільше перевищення температури обмотки якоря (0,7 К) – в ЛУЕП електродинамічного типу в режимі гальмування Володимир Федорович Болюх, Ігор Сергійович Щукін Авторське право (c) 2021 Володимир Федорович Болюх, Ігор Сергійович Щукін http://emepe.khpi.edu.ua/article/view/197315 Залежність показників трифазних трансформаторів і реакторів від заповнення сталлю кругових і восьмигранних контурів стрижнів планарних шихтованих магнітопроводів http://emepe.khpi.edu.ua/article/view/197317 Розглянуті конструктивно-технологічні особливості варіантів планарних електромагнітних систем трифазних трансформаторів і реакторів з круговими і восьмигранними утворюючими контурами обмоткових котушок та стрижнів шихтованих магнітопроводів. Восьмигранна конфігурація забезпечує більш суттєве або повне (в стиковому та комбінованому варіантах) заповнення електротехнічною сталлю утворюючих контурів стрижнів, а також підвищення електродинамічної стійкості обмоток. На основі метода інваріантних цільових функцій з безрозмірними оптимізаційними складовими і універсальними відносними керованими змінними розроблені математичні моделі масовартісних і енергетичного показників вказаних варіантів електромагнітних систем. Такі моделі надають можливість узагальненого структурнопараметричного синтезу та визначення характеристик індукційних статичних пристроїв. Отримані відносні числові значення показників технічного рівняння на основі яких показані можливості удосконалення трансформаторів і реакторів при заміні традиційних кругових утворюючих контурів на восьмигранні та при плоских внутрішніх поверхнях ярем. Олександр Миколайович Циганов Авторське право (c) 2021 Олександр Миколайович Циганов http://emepe.khpi.edu.ua/article/view/197317 Вплив скінченної швидкості проникнення поля в осердя на лінійність функції передачі імпульсних трансформаторів http://emepe.khpi.edu.ua/article/view/197320 Розглянуто проникнення поля в дрібно-шихтоване магнітне осердя імпульсного трансформатора або індуктора прискорювача електронних пучків. При числовому моделюванні цього процесу вважається, що спосіб збудження поля є типовим для таких трансформаторів, тобто здійснюється завдяки тому, що на первинну обмотку подаються прямокутні імпульси напруги, а струм намагнічування має форму трикутних імпульсів. Показано, що на початковій стадії збудження поля магнітний потік концентрується в зонах, розташованих поблизу границь поперечного перерізу осердя, що має наслідком порушення лінійності зростання магнітного потоку в часі. Для покращення лінійності функції передачі імпульсних трансформаторів запропоновано метод корекції форми імпульсів струму намагнічування. Володимир Терентійович Чемерис, Ірина Олексіївна Бородій Авторське право (c) 2021 Володимир Терентійович Чемерис, Ірина Олексіївна Бородій http://emepe.khpi.edu.ua/article/view/197320 Підвищення ефективності та надійності комбінованих суднових пропульсивних установок http://emepe.khpi.edu.ua/article/view/197323 <p>Розглянуті шляхи підвищення ефективності використання енергії і зниження впливу на навколишнє середовище суднових дизельних пропульсивних установок на прикладі судна для транспортування контейнерів. Розроблений варіант модернізації пропульсивної установки, що забезпечує можливість збереження руху судна в особливих ситуаціях зі зменшеною потужністю за рахунок суднової електроенергетичної системи і валогенератора/двигуна. Проаналізовані переваги електроприводу гребного гвинта в складі синхронної машини і перетворювача частоти, що живляться від суднової електричної мережі, в порівнянні з головним дизельним двигуном, який працює з малою потужністю. Наведено оцінку ефективності використання електроприводу гребного гвинта за рахунок економії палива.</p> Сергій Федорович Самонов, Олександр Миколайович Рак, Оксана Володимирівна Глазєва Авторське право (c) 2021 Сергій Федорович Самонов, Олександр Миколайович Рак, Оксана Володимирівна Глазєва http://emepe.khpi.edu.ua/article/view/197323 Модельно-орієнтована система підтримки приняття рішень для підвищення безаварійності суднової електроенергетичной установки http://emepe.khpi.edu.ua/article/view/197337 Пропонується модельно-орієнтована система підтримки прийняття рішень для підвищення безаварійності суднової електроенергетичної установки. Дана система складається з моделюючого блоку і блоку оцінки результатів моделювання. Розроблена система може бути реалізована в складі систем управління, як на базі програмованих логічних контролерів, так і на базі окремого програмованого логічного контролера. Наведено математичну модель суднової електроенергетичної установки. Розглянуті використовувані критерії оцінки результатів моделювання і можливі наслідки. Розроблено комп'ютерну програму для реалізації даної системи. Наведені результати моделювання різних аварійних ситуацій. Розглянуті можливості використання даної системи для навчання. Леонід Вікторович Вишневський, Ігор Євгенович Войтецький, Таїсія Олександрівна Войтецька Авторське право (c) 2021 Леонід Вікторович Вишневський, Ігор Євгенович Войтецький, Таїсія Олександрівна Войтецька http://emepe.khpi.edu.ua/article/view/197337 Ферорезонансні режими роботи синхронних машин http://emepe.khpi.edu.ua/article/view/197340 Ілюструються широкі можливості знаходження усіх стійких і нестійких ферорезонансних режимів роботи і визначення границь зони самозбудження синхронних генераторів на основі моделі чутливості змінних стану до початкових умов. Апробація методу проведено на прикладі синхронного генератора, диференціальні рівняння якого мають нормальну форму Коші і який працює у режимі двофазного вмикання на ємність при обриві третьої фази. Леонід Адамович Білий, Олег Степанович Поліщук, Світлана Петрівна Лісевич, Андрій Олегович Поліщук Авторське право (c) 2021 Леонід Адамович Білий, Олег Степанович Поліщук, Світлана Петрівна Лісевич, Андрій Олегович Поліщук http://emepe.khpi.edu.ua/article/view/197340 Вплив законів управління частотнорегульованими гребними електродвигунами на маневрені характеристики електроходів http://emepe.khpi.edu.ua/article/view/197341 Розглянуто електроходи з єдиною судовою електроенергетичною системою. Проаналізовано вплив законів управління частотно- регульованими гребними електродвигунами на маневрені характеристики електроходів. В якості критеріїв обрані показники, що характеризують маневрені характеристики електроходів, якість перехідних процесів в гребної електроенергетичної установки і параметри електроенергії суднової мережі. На прикладі реального електроходу розраховані маневрені режими, кількісно оцінені основні показники якості їх виконання і за результатами порівняльного аналізу зроблені висновки на користь поліноміального з оптимізованими коефіцієнтами закону управління Павло Сергійович Черніков, Володимир Олексійович Яровенко, Олен Ігорівна Зарицька Авторське право (c) 2021 Павло Сергійович Черніков, Володимир Олексійович Яровенко, Олен Ігорівна Зарицька http://emepe.khpi.edu.ua/article/view/197341 Оцінка енергетичної ефективності систем рекуперації енергії механічних коливань транспортних засобів http://emepe.khpi.edu.ua/article/view/197343 Робота відноситься до проблеми енергозбереження та розширення функціональних можливостей сучасних транспортних засобів. Останнім часом провідними автомобілебудівними фірмами розробляються системи рекуперації енергії механічних коливань транспортних засобів, які виникають під час їх руху в складних дорожніх умовах. В статті проводиться загальна оцінка енергетичної ефективності функціонування запропонованих систем рекуперації енергії, яка ґрунтується на результатах їх математичного моделювання. За результатами проведеного аналізу визначено рівень потужності привідного двигуна, яка марно втрачається при русі транспортного засобу в складних дорожніх умовах та знайдено відсоток енергії, яка може бути повернута в акумуляторну батарею за допомогою запропонованої системи рекуперації. Незважаючи на невеликий відсоток цієї енергії час зарядження акумуляторної батареї на борту транспортного засобу, а також простота і невелика вартість системи рекуперації є прийнятними для обґрунтування доцільності їх впровадження. Оптимальною сферою їх використання є важкі транспортні засоби. Юрій Миколайович Васьковский, Михайло Валерійович Пода Авторське право (c) 2021 Юрій Миколайович Васьковский, Михайло Валерійович Пода http://emepe.khpi.edu.ua/article/view/197343 Метод діагностування дефектів у розвитку в міжполюсних перемичках при експлуатації синхронних двигунів http://emepe.khpi.edu.ua/article/view/197345 Подано принципи виявлення пошкоджень синхронних двигунів в процесі експлуатації. З’ясовано доцільність виявлення дефектів у розвитку під час технічного обслуговування синхронних двигунів. Виявлено та обґрунтовано причини виходу з ладу синхронних двигунів прокатного стану. При належній експлуатації найслабшим місцем є міжполюсна перемичка, яка з’єднує котушки полюсів в обмотку збудження. Обґрунтовано вплив перехідного опору місця з’єднання міжполюсних перемичок на тепловий стан ротора в цілому. Розроблено метод тестрежиму для діагностування дефектів у розвитку в міжполюсних перемичках за допомогою тепловізійного контролю. Проведено апробацію запропонованого методу на синхронних двигунах прокатного цеху. Достовірність методу підтверджено вимірюванням перехідного опору у місці з’єднання та капілярним методом. Створено рекомендації щодо застосування методу тест-режиму при експлуатації синхронних двигунів в умовах безперервного виробництва. Евген Вячеславович Мглинець, Максим Юрійович Мандровський, Микола Федорович Чекараміт, Олена Юріївна Юр'єва Авторське право (c) 2021 Евген Вячеславович Мглинець, Максим Юрійович Мандровський, Микола Федорович Чекараміт, Олена Юріївна Юр'єва http://emepe.khpi.edu.ua/article/view/197345 Принципи структуроутворення просторово адаптивних електромеханічних систем зі змінною структурою і геометрією активної зони http://emepe.khpi.edu.ua/article/view/197359 Аналізується характерна тенденція у розвитку сучасної техніки, яка пов’язана зі створенням складних просторових систем, наділених можливістю адаптувати просторову геометрію виконавчого органу у відповідністю зі зміною факторів зовнішнього впливу. Визначено принципи генетичного структуроутворення просторово розподілених модульних електромеханічних систем з адаптивною геометрією активної зони. Визначено макрогенетичні програми генетично допустимих базових Видів електромеханічних структур зі змінною орієнтацією і геометрією активних частин. Показано домінуючу роль операторів реплікації, мутації і структурної ізомерії в задачах синтезу просторово адаптованих систем модульного типу. Вперше досліджено механізми міжродових мутацій, які визначають принципи структуроутворення об’єктів «еластичної електромеханіки», функціонування яких супроводжується зміною геометрії активної поверхні. Встановлено наявність стійкого детермінованого зв’язку електромагнітних хромосом генетичної програми і ізомерними композиціями зі схемою розміщення індукторних модулів і видом просторового руху технологічного виробу. Достовірність генетичних програм і результатів синтезу підтверджено на прикладі проектного синтезу конкурентоспроможної модульної електромеханічної системи з адаптивною просторовою структурою, у складі роботизованого технологічного маніпулятора, призначеного для оперування сталевими трубами і листовим прокатом. Результати досліджень становлять системну основу для постановки задач інноваційного синтезу нових структурних різновидів електромеханічних систем з просторово адаптивною модульною структурою активних частин. Василь Федорович Шинкаренко, Вікторія Володимирівна Котлярова, Павло Олексійович Красовський, Назар Андрійович Місан Авторське право (c) 2021 Василь Федорович Шинкаренко, Вікторія Володимирівна Котлярова, Павло Олексійович Красовський, Назар Андрійович Місан http://emepe.khpi.edu.ua/article/view/197359 Оцінка ефективності електромагнітних екранів для компенсації потоків пазового розсіювання в імпульсному електромашинному генераторі http://emepe.khpi.edu.ua/article/view/197366 Розглянуто чотири можливих конфігурації електромагнітних екранів для компенсації потоків пазового розсіювання в електромашинному імпульсному генераторі з компресією магнітного потоку. Підкреслюється доцільність зменшення індуктивності пазового розсіювання як засобу збільшення коефіцієнту підсилення магнітної енергії в процесі компресії потоку. Ефективність кожної з конфігурацій екранів оцінюється за величиною зменшення індуктивності пазового розсіювання. Для цього методом скінченних елементів з використанням професійної версії програми QuickField v.6.1 вирішується задача про розподіл імпульсного поля в зубцовій зоні генератора. Було створено також фізичну модель зубцової зони, в пазах якої активний провідник був розподілений на 9 паралельних секцій по висоті пазу. При живлення котушок від джерела змінного струму з частотою 400 Гц проведені вимірювання розподілу струму між секціями активного провідника як за відсутності електромагнітних екранів, так і при їх наявності. Показано, що екранування потоків пазового розсіювання суттєво поліпшує однорідність розподілу струму між секціями активного провідника. Володимир Терентійович Чемерис, Ірина Олексіївна Бородій Авторське право (c) 2021 Володимир Терентійович Чемерис, Ірина Олексіївна Бородій http://emepe.khpi.edu.ua/article/view/197366 Еталонна модель адаптивної системи керування лінійним двигуном http://emepe.khpi.edu.ua/article/view/197367 Подано результати математичного моделювання лінійного двигуна на основі чисельних методів, що визначають електромеханічні характеристики двигуна. Знайдено закономірності виникнення гальмівних зусиль при збільшені швидкості руху та розроблено ефективну модель системи адаптивного керування для усунення параметрів невизначеності, пов’язаних з інерційним навантаженням, силою тертя та опором. Досягнуто високої точності та швидкості моделі адаптивного керування лінійним двигуном. Микола Миколайович Заблодський, Станіслав Ігорович Ковальчук Авторське право (c) 2021 Микола Миколайович Заблодський, Станіслав Ігорович Ковальчук http://emepe.khpi.edu.ua/article/view/197367 Електрична машина з двостороннім статором, осевим магнітним потоком, постійними магнітами та багатошаровими друкованими обмотками http://emepe.khpi.edu.ua/article/view/197368 Застосування друкованих обмоток в електричних машинах з постійними магнітами і осьовим магнітним потоком дозволяє зменшити їх осьовий розмір і суттєво збільшити щільність струму в обмотках через малу товщину і відповідно велику ширину провідників друкованих обмоток і як наслідок кращого їх охолодження. Виготовлено дослідний зразок електричної машини з двостороннім статором, багатошаровими друкованими обмотками і постійними магнітами циліндричної форми. Визначені залежності напруги і потужності в генераторному режимі при підключенні обмоток через діодний міст до навантаження. Розрахункова модель генератора адекватно описує фізичну модель. Розбіжність між розрахунковими і експериментальними значеннями не перевищує ε = 4%. Розрахунок характеристик досліджуваних генераторів виконувався в пакетах програм Simcenter MagNet і Simcenter MotorSolve. Віктор Володимирович Гребеніков, Ростислав Віталійович Гамалія, Володимир Сергійович Попков, Олександр Миколайович Соколовський, Микола Володимирович Богаєнко Авторське право (c) 2021 Віктор Володимирович Гребеніков, Ростислав Віталійович Гамалія, Володимир Сергійович Попков, Олександр Миколайович Соколовський, Микола Володимирович Богаєнко http://emepe.khpi.edu.ua/article/view/197368 Порівняльний аналіз електромагнітних параметрів та силових взаємодій в крупному турбогенераторі в режимі несиметричного навантаження http://emepe.khpi.edu.ua/article/view/197369 На основі багатопозиційних чисельних розрахунків обертового магнітного поля в програмі FEMM виконано дослідження електромагнітних параметрів та силових процесів в турбогенераторі потужністю 325 МВт при несиметричному навантаженні в рамках його стандартних обмежень. Проводиться аналіз часових функцій магнітного потокозчеплення та відповідних ЕРС обмотки ротора та фазних обмоток статора, розглядаються силові процеси в феромагнітному осерді статора турбогенератора, а саме силові дії на зубці та на осердя в цілому, досліджуються пульсації електромагнітного моменту та часові функції його змінної складової. Для більш детальної ілюстрації результатів, аналогічні розрахунки проводяться і для симетричного навантаження турбогенератора. Володимир Іванович Мілих, Світлана Афанасіївна Ревуженко Авторське право (c) 2021 Володимир Іванович Мілих, Світлана Афанасіївна Ревуженко http://emepe.khpi.edu.ua/article/view/197369 Дослідження стартерного режиму вентильно-індукторного стартер-генератора http://emepe.khpi.edu.ua/article/view/197371 За допомогою раніше розробленої математичної моделі проведено дослідження процесів вентильно-індукторного стартер-генератора в стартерному режимі при живленні від акумуляторної батареї. Виконано розрахунки процесів пуску стартер-генератора при зміні моменту інерції, ємності конденсатора вентильного перетворювача, опору акумуляторної батареї та визначено їх вплив на тривалість та енергоефективність пускових процесів при відсутності обмеження фазного струму. Зроблено висновок про необхідність розробки нових принципів формування процесів стартерних режимів вентильно-індукторного стартер-генератора для забезпечення заданих тривалості пуску, фазних струмів та мінімальної спожитої енергії АБ. Леонід Іванович Мазуренко, Максим Олегович Шихненко, Олександр Васильович Джура, Олександр Анатолійович Білик Авторське право (c) 2021 Леонід Іванович Мазуренко, Максим Олегович Шихненко, Олександр Васильович Джура, Олександр Анатолійович Білик http://emepe.khpi.edu.ua/article/view/197371 Аналіз магнітного кола в генераторі з поперечним магнітним потоком в режимі неробочого ходу http://emepe.khpi.edu.ua/article/view/197373 Представлено еквівалентну схему заміщення магнітної системи генератора з поперечним магнітним потоком, який характеризується дисковою конструкцією ротора та збудженням від постійних магнітів, для режиму неробочого ходу. На прикладі ГПП-32-180 подано принцип її рішення з використанням робочої діаграми постійного магніту. Отримана залежність довжини постійного магніту від його намагнічувальної сили на обох радіусах ротора. Дане співвідношення дозволяє правильно вибрати розміри стандартизованих постійних магнітів для збудження генератора. Проведено розрахунок магнітного поля методом скінчених елементів на одному полюсному кроці для підтвердження доцільності методу. Андрій Володимирович Єгоров, Андрій Михайлович Маслєнніков, Олексій Олександрович Дунєв, Руслан Вячеславович Бредун Авторське право (c) 2021 Андрій Володимирович Єгоров, Андрій Михайлович Маслєнніков, Олексій Олександрович Дунєв, Руслан Вячеславович Бредун http://emepe.khpi.edu.ua/article/view/197373 Експериментальне порівняння методів ідентифікації моменту інерції якоря двигуна постійного струму http://emepe.khpi.edu.ua/article/view/197374 Знання величини моменту інерції якоря двигуна необхідно для ефективного управління електроприводом. Зазвичай цю величину споживач отримує з заводського каталогу або габаритного кресленика. Зазвичай використовують спрощені способи визначення момента інерції, які дають значну похибку. Тому застосовують експериментальні методи, що дають більш наближені до дійсності результати. Виконано експериментальну оцінку точності визначення (ідентифікації) моменту інерції якоря двигуна постійного струму типу 4ПНЖ200М методами спадного вантажу і вільного вибігу. Дослідження виконувалося на випробувальній станції підприємства виробника вказаного двигуна. Встановлено відмінність результатів експериментального розрахунку від каталожних даних двигуна постійного струму, що вказує на некоректність довідкової інформації. Отримані результати не дають остаточно визначити, який з методів найкраще, виходячи з критерію точності. Це спонукає до подальшого проведення досліджень проблеми ідентифікації параметрів двигуна постійного струму. Незважаючи на те, що експериментальні методи вільного вибігу і спадного вантажу широко відомі, тонкощі їх використання будуть цікаві як дослідникам так і виробникам двигунів постійного струму. Величина моменту інерції якоря двигуна постійного струму може також використовуватися для оцінки динамічності двигунів однакової потужності, але різних виробників. Віктор Петрович Шайда, Олена Юріївна Юр'єва Авторське право (c) 2021 Віктор Петрович Шайда, Олена Юріївна Юр'єва http://emepe.khpi.edu.ua/article/view/197374